Als we ergens voor de energie transitie wel veel van nodig hebben, zijn het batterijen. Voor autos, boten, huizen en alles wat maar iets van energie gebruikt. Het nadeel van batterijen is dat ze duur zijn en zwaar zijn. Maar daar komt langzaam verandering in.
Een onderzoek in Nature Climate Change laat zien dat de prijs sneller daalt dan eerder werd verwacht. Van 2007 tot 2011 daalde de gemiddelde batterij kosten voor elektrische auto’s met zo’n 14% per jaar. De kostendaling zorgde ervoor dat de kosten van batterijen jaren voor op schema liggen, en dat in 2011 al het verwachtte kostenniveau van 2020 werd gehaald zoals voorspeld door het International Energie Agency. Dat was pas het begin.
Ook de jaren daarna, heeft de trend van dalende prijzen hard doorgezet. Als je kijkt naar de prijs per kilowattuur, was deze in 2023 nog maar 10% (!) van de prijs in 2010. Bron Solar Magazine.
Deze trend is net zo goed te zien voor ongeveer alle andere onderdelen van de energie transitie. Of het nu gaat om windmolens, zonnepanelen of batterijen. De kosten dalen door steeds grotere schaal van de productie, nieuwe innovaties en het gebruik van nieuwe materialen.
Zoals je in de grafiek ziet, daalt de prijs niet ieder jaar even hard. Soms zit er zelfs ook weer een kleine stijging in. Dat is normaal en kan bijvoorbeeld komen doordat de vraag nog harder toeneemt, waardoor de prijs tijdelijk zal stijgen. Ook kunnen subsidies wegvallen, waardoor de productie een bepaalde periode minder hard stijgt en de prijsdaling door schaalvergroting afneemt.
Wij kijken reikhalzend uit naar een verdere kostendaling!